Kangasalan Vanhemmat ry:n avoin kannanotto päättäjille 9.12.2019

Kangasalan Vanhemmat ry haluaa ilmaista mielipiteensä seuraavien asioiden suhteen: koulunkäyntiohjaajien määrä, lapsiperheiden hyvinvointi ja perheneuvolan tilanne.

Kangasalan Vanhemmat ry on jo aiemmin esittänyt, että koulunkäyntiohjaajien ja -avustajien määrä nostettaisiin kaupungin talouteen vuonna 2015 tehtyjä kiristyksiä edeltäneelle tasolle. Erityistä tukea vaativien oppilaiden integrointi muiden oppilaiden kanssa samaan luokkaan on toimiva ratkaisu, mikäli koulunkäyntiohjaajia ja -avustajia on tarpeeksi. Opettajille pitää taata mahdollisuus tehdä opetustyötä opetussuunnitelman mukaan ilman, että erityistä tukea vaativat oppilaat vievät heidän työpäivästään suuren osan, samalla estäen muilta oppilailta mahdollisuuden täysipainoiseen opiskeluun.

Suuri osa kangasalalaisista lapsista ja nuorista voi hyvin. Huoli lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista on Kangasalan Vanhemmat ry:n mielestä kuitenkin asia, johon Kangasalan kaupungin pitäisi panostaa enemmän resursseja. Vaikeasti oireilevien lasten määrä on lisääntynyt Kangasalla. Perheneuvolan asiakasmäärät ovat kasvaneet ja jonot ovat pitkät. Kangasalan visio oikea-aikaisesta, ennaltaehkäisevästä ja varhaisesta tukemisesta on ajatuksena kaunis, mutta käytännössä se ei tällä hetkellä toteudu, hoitoon ei pääse silloin, kun hoidolle on tarvetta. Kangasalan Vanhemmat ry toivoo, että Kangasalan päättäjät pyrkisivät aktiivisesti saamaan lisää resursseja perheneuvolan toimintaan. Pitkällä tähtäimellä on edullisempaa hoitaa lapsen / nuoren ja hänen perheensä asiat kuntoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja laajasti eri organisaatioiden yhteistyöllä perhettä tukien.

Kangasalan Vanhemmat ry